• Gratis levering in Nederland v.a. € 100,-*
  • Alle schoolboeken per stuk leverbaar
  • Voor school en thuis

Hoogbegaafdheid en versnellen en verrijken vervolg

In mijn vorige blog heb ik gehad over versnellen. In deze blog komt verrijken aan de orde.

Onder het verrijken verstaan we de uitbreiding van het basisprogramma met extra programmaonderdelen. Hiermee worden in principe aanvullende doelen nagestreefd. Het basisprogramma wordt daartoe gewoonlijk ingedikt. Als belangrijk ‘doel’ wordt vaak gezien dat de leerling wordt uitgedaagd. In feite betekent dat doorgaans dat de (hoog) begaafde leerling weer in dezelfde positie wordt gebracht als medeleerlingen: namelijk dat er weer wat te leren valt, dat hij weer gemotiveerd raakt, door leerstof aangeboden te krijgen die aansluit bij zijn capaciteiten. Een verrijkingsprogramma dient echter verder te gaan dan alleen uitdaging bieden ofwel motiveren van de leerling. Uitgedaagd worden is namelijk het recht van iedere leerling. De vraag is uitdaging waartoe. Verrijking moet daarom verder gaan en betekenen dat doelen worden nagestreefd die voor de leerling zinvol zijn.

In Leiden begeleid ik een jongen, die inmiddels naar groep 8 gaat, hij heeft een gedeelte van groep 2 overgeslagen en is inmiddels voor een tweede keer versneld. Hij komt op de dinsdag op de LOP klas in Leiden, een dagdeel per week is hij bij gelijkgestemden en worden er allerlei onderwerpen aangeboden. De entreetoets van groep 7 heeft hij alweer op een hoog niveau gescoord, nog een keer versnellen is op dit moment geen optie, hij vindt zijn klas leuk en wil nog niet naar het voortgezet onderwijs.

Samen zijn we op zoek gegaan naar onderwerpen waar hij meer over wil weten en welke vaardigheden hij nog nodig heeft om volgend jaar naar het voortgezet onderwijs te gaan. Uit de gesprekken met elkaar kwam naar voren, dat hij graag wilde leren over sterrenkunde, natuurkunde en scheikunde. Er zijn over deze onderwerpen prima werkboekjes te vinden, hij is hier heel enthousiast over. Met de leerkracht is er een goede regeling gemaakt voor zijn werk in de groep, duidelijke afspraken wanneer er aan gewerkt wordt, maar ook afspraken over de verzorging en de bespreking van het werk door de leerkracht.

Op onze site zijn allerlei verrijkingsboekjes te vinden: zoals Topklassers Wetenschap, deze is bedoeld voor de betere leerlingen van de bovenbouw van het basisonderwijs. En bestaat uit vijf deeltjes met aandacht voor sterrenkunde, natuurverschijnselen, natuurkunde, scheikunde en biologie.

Tot de volgende keer!

Door: Willeke Rol - www.brightkids.nl

Terug naar het overzicht