• Gratis levering in Nederland v.a. € 100,-*
  • Alle schoolboeken per stuk leverbaar
  • Voor school en thuis

Executieve functies deel 4

Executieve functies zijn het vermogen om dingen te organiseren, te focussen en impulsen onder controle te houden. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag. De volgende uitwerking van de executieve functie is planning/prioritering: dit is een plan maken en beslissen wat belangrijk is en wat niet, op tijd vertrekken om niet te laat te komen.

Het maken van een planning is voor kinderen erg moeilijk omdat hun hersenen hier nog niet aan toe zijn. Ze zullen hierbij dan ook de hulp van een volwassene nodig hebben. Voor sommige kinderen is het gebruik van een agenda niet genoeg en hebben ze een planschema nodig op welke dag je welk huiswerk moet gaan maken.

Planschema

In het schema moeten de volgende onderdelen in kaart worden gebracht:
schooltijden, clubs/sporten, huiswerktijden, relaxtijd (elke puber moet kunnen chillen, gamen etc.) Planagenda’s. In de agenda plan je elke dag wat je wilt gaan maken of leren, een voordeel hiervan is dat alles bij elkaar zit en er geen losse blaadjes zijn. Een aantal voorbeelden van agenda’s zijn: schoolplanner, 1 blikagenda, “Geef me de 5”, Citruspers agenda.

Prioriteiten

Help in kaart te brengen wat het belangrijkste is om te doen, niet voor hem of haar doen. Het is de bedoeling dat ze het uiteindelijk zelf leren. Zorg bij het maken van de planning dat er ook overhoormomenten zijn, zodat dit onderdeel er niet bij in schiet.

Ga vooral in overleg met elkaar en stel de volgende vragen:

  • Hoe pak jij het beste jouw huiswerk aan?
  • 
Hoe lang kan jij je concentreren?
  • Hoeveel tijd moet jij inschatten voor een opdracht?
  • Welke vaste huiswerktijden ga je inplannen?

Uiteindelijk moet de puber eigenaar van zijn werk worden en is het de bedoeling, dat je als ouder alleen nog een ondersteunende functie hebt.

Door: Willeke Rol - www.brightkids.nl

Terug naar het overzicht