• Gratis levering in Nederland v.a. € 100,-*
  • Alle schoolboeken per stuk leverbaar
  • Voor school en thuis

Veilig leren lezen Zoem

Veilig Leren Lezen Zoem is de nieuwste versie van de meest gebruikte leesmethode in Nederland voor anvankelijk lezen. Kinderen in groep 3 worden op dag 1 allemaal lid van de Club van Zoem, waarna ze stap voor stap letters, woorden en zinnen leren lezen.

De methode combineert bewezen didactiek met moderne inzichten en is ontwikkeld in samenwerking met leerkrachten en wetenschappers. Het resultaat is een praktische aanpak waarin leesvaardigheid én leesplezier hand in hand gaan.

Meer informatie over deze methode

Over de leesmethode Veilig Leren Lezen Zoem-versie

Veilig Leren Lezen Zoem is de nieuwste versie van de meest gebruikte aanvankelijk-leesmethode in Nederland. Kinderen van 5-6 jaar leren hiermee stap voor stap letters, woorden en zinnen lezen. De methode combineert bewezen didactiek met moderne inzichten en is ontwikkeld in samenwerking met leerkrachten en wetenschappers. Het resultaat is een praktische aanpak waarin leesvaardigheid en leesplezier hand in hand gaan.

Opbouw en structuur

De opbouw van de methode bestaat uit tien zogenoemde ankers. Anker Start en Afsluiting duren elk twee weken, de overige acht ankers duren vier weken met vaste herhaaldagen. Dankzij deze langere periodes krijgen leerlingen meer tijd om letters goed te leren en in te oefenen. Voor de leerkracht betekent dit overzicht en ruimte om het tempo en de diepgang af te stemmen op de klas.

Binnen elk anker wordt gewerkt rond een thema dat steeds start met een prikkelende vraag. Leerlingen ontdekken samen antwoorden door te lezen, spreken en schrijven. Zo ervaren kinderen dat lezen niet alleen technisch is, maar ook betekenisvol en verbonden met de wereld om hen heen. De herkenbare structuur en routines geven houvast, terwijl de leerkracht flexibel kan variëren in werkvormen en materialen.

Ieder kind op eigen niveau

Differentiatie speelt een belangrijke rol. Voor snelle lezers is er snuffelmateriaal en extra opdrachten, terwijl leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben profiteren van preteaching en verlengde instructie. Alle kinderen starten samen met een gezamenlijke uitleg volgens het EDI-model, zodat niemand wordt buitengesloten. Zo ontstaat één leergemeenschap waarin ieder kind op eigen niveau meedoet.

De methode ondersteunt de leerkracht met duidelijke handleidingen, routinekaarten en software. Via het digibord worden lessen gegeven en resultaten gevolgd. Slimme koppelingen maken het mogelijk om instructies en oefenstof af te stemmen op de behoeften van de groep. Ook in de leerlingsoftware is differentiatie ingebouwd, inclusief spraakherkenning waarmee kinderen zelfstandig hardop kunnen oefenen.

Goede ondersteuning voor leerling en leerkracht

Een herkenbaar element van Veilig Leren Lezen Zoem is de Club van Zoem. Leerlingen maken kennis met Zoem en zijn vriendje Mik, die hen meenemen op leesavontuur. Hun verhalen, spelletjes en beweegmomenten zorgen voor afwisseling en plezier, waardoor kinderen gemotiveerd blijven en leeshonger ontwikkelen.

Samengevat

Veilig Leren Lezen Zoem biedt een stevige basis in technisch lezen, sluit aan bij de praktijk van de klas en geeft de leerkracht de regie. Het is een complete, gestructureerde en toekomstgerichte methode waarmee ieder kind in groep 3 een succesvolle start maakt met leren lezen.