Hoogbegaafdheid en werkvaardigheden

De afgelopen weken was ik in mijn verrijkingsgroep het LOP (Leids Onderwijs Project) in Leiden bezig met het begrip werkvaardigheden.
De kinderen waren het allemaal met elkaar eens: “Goede werkvaardigheden zijn belangrijk, maar… wat zijn dan die goede werkvaardigheden, wanneer zet je deze in en doe je dat alleen op school of ook in andere situaties?

We zijn toen aan de gang gegaan met het volgend spel: Werkvaardigheden in kaart.
Het voornaamste doel van het spel is dat de leerlingen kennis over werkvaardigheden leren. Er is een opbouw op drie niveaus (blauw = basis, groen = extra, rood = arbeidswerkvaardigheden) van de volgende werkvaardigheden:

  • Tijd
  • Werkhouding
  • Samenwerken
  • Communicatie
  • Verantwoordelijkheid
  • Werkplek
  • Inzicht

In de handleiding worden allerlei spelvoorbeelden gegeven, maar wij hebben er een kleine variatie opgemaakt. Allereerst hebben we de werkvaardigheden besproken, elke keer werd een kaartje getrokken en kreeg een leerling de beurt om uit te leggen wat het kaartje betekende. Hierbij kwamen leuke discussie naar voren, een aantal leerlingen hebben de werkvaardigheden uitgebeeld.

Vooral de volgende werkvaardigheden brachten een flinke discussie te weeg; leiding accepteren, luisteren (hoe vaak horen we niet het woord ‘saai” van onze leerlingen: “Ik heb geen zin om te luisteren”), doorzetten als het makkelijk is!!!

Mooi was het om te zien hoe eerlijk de kinderen waren over hun eigen aandachtspunten, de volgende stap is hoe er aan te werken, gelukkig hebben we nog een aantal maanden te gaan en doordat we veel hebben gesproken over mindset en keuzes maken, zullen deze zeker gemaakt worden.

Een aanrader is het om met de hoogbegaafde kinderen over werkvaardigheden te praten, na te denken en te reflecteren, waarbij het spel een flinke zet in de richting geeft.

Door: Willeke Rol - www.brightkids.nl