Hoogbegaafd kind en verveling

Hoogbegaafd kind en verveling

De eerste schoolproblemen bij hoogbegaafde kinderen kunnen al snel ontstaan, puzzels in de kleuterklas zijn niet moeilijk genoeg, spelletjes zijn zo geleerd en ze zijn er snel op uitgekeken.

Vaak hoor je dan ook: “Thuis maakt hij puzzels van 100 stukjes, op school de houten puzzels van 20 stukjes.” En dan gaan ze naar groep 3,: Hier wordt dan geleerd, denken ze. Niets is minder waar. Vaak zijn de hoogbegaafden al aan het lezen en rekenen, schrijven kan nog even een uitdaging zijn, maar ook dit wordt ingelopen.

En dan komt de verveling: “Het is saai, ik vind het niet leuk, ik leer niets! “ Ze weten vaak het antwoord al, maar krijgen geen beurt om het antwoord te geven. Door de verveling kunnen allerlei problemen ontstaan: pijn in de buik, niet naar school willen, heel druk en brutaal worden, heel stil teruggetrokken zijn, niets meer van zich laten horen.

Van de week vertelde een leerling van Bright Kids, dat hij vergeten was zijn aardrijkskunde topografie te leren, tussen de middag even een paar keer de toets doorgelezen en het eindresultaat was een 10. Hij krijgt hierdoor verkeerde boodschappen: “Oh ik hoef niet te leren, want lukt toch wel in een paar keer doorlezen”. Of de toets was te makkelijk en de volgend keer wordt op dezelfde manier de leerstrategie gebruikt.

Het onderwijs voor de hoogbegaafde kinderen moet beter afgestemd worden, zeker nu we bezig zijn met passend onderwijs, hierdoor voorkom je veel problemen. Een kind dat niet leert werken en leren, redt het vaak minder op de middelbare school. Een groep leerlingen loopt vast in de derde of vierde van het voorgezet onderwijs, nu komt het er op aan dat ze kennis uit het langetermijngeheugen moeten halen, de kennis die ze hebben wordt echter in het kortetermijngeheugen opgeslagen, doordat ze hebben weinig moeite hoeven te doen om de toetsen te leren. Tevens kan er faalangst ontstaan bij de eerste onvoldoende, die ze niet gewend zijn om te krijgen, of ze geven op ”ik kan het niet”, met allerlei redenen daarbij.

Er zijn allerlei oplossingen tegen de verveling, maar het belangrijkste: Ga eerst in gesprek met het kind, wat is de verveling, wat is saai, wat gebeurt er, is er hulp nodig, wat zijn de interesses van het kind. Kijk op welk niveau het kind didactisch functioneert en zorg dat de lessen worden aangepast, zodat een kind weer leert en zich ontwikkelt op het niveau dat bij het kind past.

Door: Willeke Rol - www.brightkids.nl