Automatisatie (z)onder de aandacht

Vaardigheden noemen we geautomatiseerd als we ze zonder nadenken kunnen uitvoeren. Zo hebben we tijdens het lopen de aandacht vrij om te praten of na te denken. Zelfs autorijden doen we automatisch en houden we voldoende aandacht vrij voor het verkeer. Dat was tijdens de eerste rijles wel anders!

Hoogbegaafdheid en werkvaardigheden

De afgelopen weken was ik in mijn verrijkingsgroep het LOP (Leids Onderwijs Project) in Leiden bezig met het begrip werkvaardigheden.
De kinderen waren het allemaal met elkaar eens: “Goede werkvaardigheden zijn belangrijk, maar….. wat zijn dan die goede werkvaardigheden, wanneer zet je deze in en doe je dat alleen op school of ook in andere situaties?

Wijzer met één wijzer

Leren klokkijken is soms erg lastig. In de literatuur is er weinig over te vinden, maar in de praktijk komen we vaak kinderen met dyslexie tegen die klokkijken op een ouderwetse klok erg lastig vinden. Ze gebruiken liever een digitale klok zonder die verwarrende wijzerplaat.
Al jaren geleden hebben we hiervoor een methode ontwikkeld die kinderen meevoert met de historische ontwikkeling van de klok. Dit eenvoudige maar uiterst effectieve didactische principe wil ik graag met u delen.

Hoogbegaafd kind en verveling

De eerste schoolproblemen bij hoogbegaafde kinderen kunnen al snel ontstaan, puzzels in de kleuterklas zijn niet moeilijk genoeg, spelletjes zijn zo geleerd en ze zijn er snel op uitgekeken.

Spellen vergt goed luisteren

Wanneer wij vroeger fouten maakten in ons dictee moesten we die woorden tien keer goed opschrijven. De meester verwachtte dat op deze manier het juiste 'woordbeeld' zou inslijpen. Dat was helemaal geen slecht didactisch idee; veel kinderen ontwikkelen alleen al door lezen een goed woordbeeld. Door veel lezen herkennen we steeds meer woorden ineens, zonder dat we de tekens afzonderlijk waarnemen. Meestal raden we de woorden gewoon goed wanneer we de inhoud goed begrijpen!